Positief Passend Onderwijs

  • “Juf, mag ik nog meer glitters?”

    “Juf, mag ik nog meer glitters?”

Talentsteen

Het gaat bij deze werkvorm om het tastbaar maken van talenten.

Mees staat voor de juf te springen en roept “Ik ben een bezige bij en jij?”. De kinderen in de klas hebben net talentgesprekken gevoerd en wat blijkt: elk kind heeft talenten. Ze maken nu een talentsteen.

Hoe het werkt

Ieder kind heeft een ‘grote steen’ en kiest voor elk talent een gekleurd edelsteentje. Deze steentjes plakken ze vervolgens op hun grote steen. Hierdoor heeft elk kind zijn talenten tastbaar gemaakt. Kinderen bewust maken van hun talenten is belangrijk: het maakt dat ze zich gezien en gehoord voelen.

Plaatsbepaling

De talentsteen past goed in een groter project in de klas waarbij de talentontwikkeling van kinderen centraal staat. Door meer te kijken naar talenten van kinderen, verhoogt hun geluksgevoel en vertonen ze meer veerkracht in moeilijke situaties.

Deze manier van werken aan talent is ontwikkeld door Luk de Wulf (pedagoog en auteur).

Apeldoornse Proeftuintjes

Een project van 3 jaar gericht op positief passend onderwijs in Apeldoorn: Proeftuintjes. De ervaringen en concrete werkvormen van de deelnemers inclusief theoretische onderbouwing vindt u op deze website.

Contact opnemen

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.