Vanaf 2014 ben ik vanuit onderwijsbegeleidingsdienst IJsselgroep betrokken bij het invulling geven aan passend onderwijs in verschillende regio’s.
Als ontwikkelingspsycholoog werk ik op het snijvlak van zorg en onderwijs. Ik ben gespecialiseerd in het coachen vanuit de positieve psychologie, het talentgerichte werken en de toepassing van de self determinatie theorie (nadruk op eigenaarschap, competent voelen en ‘gezien worden’). Dit heb ik ingezet bij het organiseren en begeleiden van de ‘proeftuintjes’. Ik sta voor het geven van een praktische invulling aan positief passend onderwijs.
Al jaren werkt IJsselgroep samen met het SWV Passend Onderwijs Apeldoorn. In de ‘proeftuintjes’ heb ik de samenwerking met het SWV en Annemieke Mol Lous, lector hoge school Leiden, als inspirerend ervaren. Kennisdeling vanuit zowel de hogeschool als de praktijk is waardevol.
In de proeftuintjes heb ik sterk ervaren dat leerkrachten en leerlingen zich optimaal ontwikkelen als ze ‘echt gezien worden’. Dit gebeurde vooral door de verbinding met directeuren, collega’s, ouders, medeleerlingen en het gevoel hebben zelf aan het stuur te zitten vanuit eigen talenten.
Dit project zie ik als een voorbeeld om passend onderwijs positief te benaderen hetgeen in een tijd van geluiden als ‘passend onderwijs is mislukt’ een belangrijk ander perspectief is. De bevlogenheid van de proeftuinleerkrachten werkt aanstekelijk.
Hansje Planjer