Positief Passend Onderwijs

  • Oplossingsgericht werken

    Oplossingsgericht werken

Schaalvraag met de groep

De schaalvraag is een makkelijk middel als je wilt werken aan groeps-verandering. Deze werkvorm is zowel individueel als klassikaal inzetbaar en te gebruiken rondom gedrag, werkhouding of didactische doelen. Denk hierbij aan de regel van de week, lesovergangen, vieze wc’s, opruimen, gezelligheid met buitenspelen, ander gedrag bij gymdocent of ….

Wat gaat goed en waar zitten problemen?

Eigenlijk ga je op zoek naar wat er al goed gaat en je benoemt dat. Blijf doorvragen over wat er goed gaat. Kijk bij problemen waar de uitzonderingen zijn. Wanneer doet ‘het probleem’ zich niet voor? Wat is er dan anders? Wat doe jij, het kind en de leerkracht, anders? Schaalvragen zijn een mooie manier om de positieve kwaliteiten naar boven te halen, gezamenlijk doelen te stellen en verantwoordelijkheid te dragen voor veranderingen.

Je kunt de schaalvraag ook inzetten rondom een thema zoals werken in de klas, zelfstandig werken, groepsdynamiek, sociale omgang? Op de website van Proeftuintjes is een voorbeeld rond werkhouding voor je uitgewerkt.

Apeldoornse Proeftuintjes

Een project van 3 jaar gericht op positief passend onderwijs in Apeldoorn: Proeftuintjes. De ervaringen en concrete werkvormen van de deelnemers inclusief theoretische onderbouwing vindt u op deze website.

Contact opnemen

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.