Positief Passend Onderwijs

  • Mindset en het gebruik van groeitaal

    Groeitaal, wat zeg je tegen een kind?

    Mindset en het gebruik van groeitaal

Iedereen weet dat je het zelfvertrouwen van een kind stimuleert door complimenten te geven. Toch schuilt hier een addertje onder het gras.

Sommige goedbedoelde uitspraken van ouders en leerkrachten kunnen namelijk een vaste mindset in de hand werken, doordat ze gericht zijn op ‘vaststaande’ kwaliteiten of intelligentie. Denk aan complimenten als: “Jij hebt echt een wiskundeknobbel”, “Weer een 9, wat ben je toch slim!” of “Jij bent het voetbaltalent van de familie”.

Natuurlijk vinden kinderen het heerlijk wanneer ze om hun kwaliteiten geprezen worden. Het geeft hen een kick, maar deze is slechts van tijdelijke aard. Zodra deze kinderen obstakels tegenkomen, zoals een onvoldoende voor een toets of een verloren sportwedstrijd, verdwijnt hun zelfvertrouwen als sneeuw voor de zon.

Wanneer je slim en goed wordt genoemd als alles lukt, wat ben je dan als het misgaat?

Niet doen

Zorg dus dat je termen als ‘slim’, ‘knap’ en ‘natuurtalent’ vermijdt wanneer je kinderen prijst. En leg vooral geen nadruk op snelheid en perfectie (“Wauw, je was als eerste klaar en had niet één fout!”), want dit zijn de ‘vijanden’ van de groei-mindset. Daadwerkelijk leren kost tijd en moeite en het maken van fouten is onmisbaar om vooruit te komen!

Wel doen

Moet je complimenten dan achterwege laten? Zeker niet! Prijs een kind zoveel je wilt, maar richt je op het groeiproces. Bewonder vooruitgang, prijs hard werken en oefenen en complimenteer doorzettingsvermogen. Op deze manier stimuleer je een groei-mindset, waarbij kinderen leren genieten van uitdagingen en plezier krijgen in de inspanningen die ze hiervoor moeten leveren.

Focus op inspanning, groei en het proces

  • “Ik kan het niet” -> “Ik kan het NOG niet”
  • “Ik wil geen fouten maken” -> “ Als ik fouten maak dan kan ik leren”
  • “Ik wil het nu kunnen” -> “Ik neem de tijd om het te kunnen”

Positieve oplossingsgerichte taal verruimt ons denken

  • “Wat ging er mis?” -> ”Wat moet er in toekomst anders gaan?”
  • “Wie heeft er schuld?” -> “Wie komt met een oplossing?”
  • “Wat had je moeten doen” -> “Wat zou je anders kunnen doen?”

Positieve emoties verruimen ons denken/waarnemingen

Nadat ze lekker gelachen hebben, bedenken kinderen meer creatieve ideeën. Na enkele minuten praten over iets waar ze blij van worden presteren kinderen beter.

Website en filmpje over mindset

Leerstrategie filmpje Mindset

Kijk ook eens op de site www.platformmindset.nl voor waardevolle informatie en gratis downloads zoals: ‘Zo word je een echte groei-mindset leerkracht’ en ‘Geef de juiste complimenten’.

Apeldoornse Proeftuintjes

Een project van 3 jaar gericht op positief passend onderwijs in Apeldoorn: Proeftuintjes. De ervaringen en concrete werkvormen van de deelnemers inclusief theoretische onderbouwing vindt u op deze website.

Contact opnemen

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.