Skip to main content

Positief Passend Onderwijs

  • Kindermassage

    Aanraken een levensbehoefte!

    Kindermassage

Kindermassagekaartjes

(onderbouw van De Sjofar)

“Ha, ha, juf het kietelt …” De kinderen van mijn klas zitten twee aan twee op de grond. We doen kindermassage. In het kader van het thema ‘Ga je mee de tuin in?’ heb ik het kaartje ‘het zaadje’ uitgekozen. “Jongens, degene die gemasseerd wordt is ‘de baas’! Hij zegt wat prettig voelt en wat niet.” De kinderen hebben net buiten gespeeld, een mooi moment voor kindermassage. Ze moeten er nog wat aan wennen, ik deed het niet zo vaak, maar nu ik de kindermassagekaarten van Helen Purperhhart in de klas heb, proberen we elke week even bezig te zijn met kindermassage. Het einde van de gymles is ook zo’n mooi moment.

Welke bloem wil je worden? Vragen ze elkaar en dan begint het: Het zaadje gaat de grond in, (aandrukken), daarna gaat het regenen (zachtjes tikken op de rug), het zaadje begint te groeien (vingers plukken) dan gaat de zon schijnen (draaiende bewegingen maken) en dan gaat de bloem langzaam open (teken de bloem op de rug).

Als we klaar zijn, zijn de kinderen ontspannen en rustig, we kunnen weer door met de les.

Kindermassage in Het Lab

(hoogbegaafde kinderen van groep 3-8 op Montessorischool Passe-Partout)

Aan het eind van de dag gaan de kinderen twee aan twee zitten, de een met de rug naar de ander toegekeerd. Ze wachten tot het verhaaltje begint. ‘Jij bent een cadeautje, wat zit er in het pakje?’ Het voorste kind draait zich om en fluistert: ‘een play-station’. Als het verhaaltje verder gaat voelt het kind hoe er met rustige bewegingen figuren op zijn/haar rug worden gemaakt, soms strijken of tikken of zachtjes kneden. Tussendoor stelt het achterste kind de vraag: “is het goed zo? Of moet het een beetje zachter?”

Deze massage heeft niets te maken met stijve spieren of massage-technieken. Maar wel met aanraken en aangeraakt worden, binnen veilige kaders. Voelen hoe de rug van een ander aanvoelt en hoe andermans handen op jouw rug aanvoelen. Aangeven wat je wel of niet prettig vindt. Maar ook tot rust komen en even niet denken maar voelen. Ondertussen maak je op een hele andere manier contact met je klasgenoot. En misschien ook wel met jezelf.

De kaartjes liggen nadat ze een keer geoefend zijn in de kast om zelf tussendoor te pakken en te gebruiken. Zo bieden de kinderen elkaar een massage aan of vragen er om. Ze genieten ervan en de juf ook!