Positief Passend Onderwijs

  • In gesprek met het kind

    In gesprek met het kind

High Five

Handgesprek: High Five!

Wat heb je altijd bij de hand… je eigen vingers. Deze vingers zijn niet alleen handig met tellen, aanwijzen of iets pakken. Ze zijn ook heel waardevol als uitgangspunt voor een gesprek. Geef eens een ‘high-five’.

Een mooi gesprek rond de vijf vingers

De vingers staan ieder symbool voor een stukje in bijvoorbeeld een leer/groeigesprek. In dit gesprek is de aandacht meteen gericht op het kind. De leerkracht en ouders worden zo ook gemotiveerd om samen in gesprek te gaan mèt het kind. In het handgesprek staat het kind centraal en is er meer eigenaarschap. Per vinger staat er één vraag centraal. Natuurlijk kan je meerdere verdiepende of doorvraag-vragen stellen. Juist het doorvragen vanuit een open en nieuwsgierige houding nodigt kinderen uit om na te denken over zichzelf, ‘Vertel eens (verder) …’. Zo kom je tot een verdiepend contact en concretisering van groei-leerwensen.

Kaartjes: handig

Kinderen zijn tijdens een ‘high-five’-gesprek snel geneigd om vooral didactische vaardigheden te benoemen. Het is handig om ‘sociaal emotionele vragen’ of vaardigheidsvragen/kaartjes bij de hand te hebben. Daarnaast is het onze ervaring dat kinderen het prettig vinden om ook bezig te zijn tijdens het gesprek. Naast luisteren en vertellen, iets te doen hebben door te tekenen en te schrijven. Zeker voor de ‘doeners’, de ‘wiebelaars’, de ‘snelle denkers’ en kinderen met een korte spanningsboog.

Helpende vragen

Duim De vinger van trots/goed zo!

  • Waar geef jij jezelf een dikke duim voor?
  • Wat lukt jou al goed?
  • Waar ben je trots op?

Wijsvinger De vinger die vooruit wijst, een stap(je) verder richting de wens/toekomst

  • Waar wil je graag aan werken?
  • Wat wil je dat jou (nog) beter lukt?
  • Wat is voor jou al een stap(je) vooruit?
  • Hoe ziet dat stapje eruit, wat zie ik je dan doen?
  • Wat wil je nog leren?

Middelvinger De vinger met een gebaar. Wat wil je niet meer, waar wil je vanaf?

  • Wat vind je nog moeilijk/lastig?
  • Wat wil jij anders/veranderen?

Ringvinger De vinger waar vaak een ring aan gedragen wordt, trouw zijn aan, dat wat blijft en je vast wilt houden

  • Wat vind je heel leuk om te doen?
  • Wat wil je blijven doen?
  • Wat wil je dat blijft?
  • Wie of wat is belangrijk voor je?

Pink De kleinste vinger wil graag groeien en door ontwikkelen

  • Waar kun je nog in groeien?
  • Waarin wil je (nog) beter worden?
  • Wat wil je dat er (nog) beter lukt?

Apeldoornse Proeftuintjes

Een project van 3 jaar gericht op positief passend onderwijs in Apeldoorn: Proeftuintjes. De ervaringen en concrete werkvormen van de deelnemers inclusief theoretische onderbouwing vindt u op deze website.

Contact opnemen

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.