Positief Passend Onderwijs

  • Overzicht in een verwarrende tijd

    Overzicht in een verwarrende tijd

Cirkel van invloed

Eind maart 2020, corona-tijd, liep onze oudste zoon met hangende schouders door het huis. Aan tafel kwam er geen woord meer uit en bijna onopvallend at hij zijn maaltijd. Hij maakte zich zorgen, grote zorgen. Allerlei gedachten en gevoelens gingen er door hem heen. Hoe gaat het met opa en oma? Wat als zij ziek worden en dood gaan? Thuis aan school werken is saai en stom. Kan ik nog wel op kamp met groep 8? Gaat de musical wel door? Wanneer mag ik weer naar school? Hoe is het met oma in Spanje? Hij voelde zich verdrietig, bang en boos tegelijk. Eigenlijk was het een vorm van rouw. Het voelde als een mogelijk verlies voor hem, door dat stomme corona-gedoe.

Invloed en betrokkenheid

Er zijn een hoop dingen waar hij geen invloed op heeft, wij allemaal niet. Het kamp wat misschien niet door gaat, de musical ook niet, mensen die ziek worden, niet buiten de tuin spelen als je verkouden bent. Samen staan we stil bij de emoties die dit allemaal oproept. We bespreken de Cirkel van Invloed en de Cirkel van Betrokkenheid, van Stephen Covey.

De Cirkel van Invloed en de Cirkel van Betrokkenheid gaat over alles waar je je emotioneel bij betrokken voelt. De binnenste cirkel laat zien waar je wel invloed op hebt, zoals jouw reactie, jouw gedrag en jouw gedachten. Je hebt namelijk altijd een keuze hoe je reageert. De buitenste cirkel brengt in beeld waar je geen of niet directe invloed op hebt. Waar je wel emotioneel bij betrokken bent, de cirkel van betrokkenheid. Samen met deze jongen van 11 jaar kijken we naar zijn zorgen vanuit de volgende vragen:

  • Wat ligt er binnen mijn cirkel van invloed? Waar kan ik actief iets mee doen, waar heb ik een keuze in?
  • Op welk deel van mijn probleem heb ik wèl invloed?

Om zijn cirkel van invloed te laten groeien is het belangrijk dat hij beseft hoeveel initiatief hij kan nemen. Door zelf actief iets te doen, een verandering in gang te zetten groeit immers je cirkel van invloed. Zo ontdekt hij waar hij zelf verantwoordelijkheid in kan nemen. Eigenaar kan zijn van zijn eigen gedachten en gevoelens en verantwoordelijk kan nemen voor zijn eigen geluk.

Resultaat

Het effect was dat het zich zorgen maken langzaam afnam. Hij zag dat hij geen zaken kon dragen waar hij geen verantwoordelijkheid in kon nemen. Zo kon hij de gedachte ‘Wanneer mogen we weer naar school?’ loslaten en afwachten tot er bericht kwam vanuit de minister. Hij was zich meer bewust waar hij actief iets mee kon doen, waar hij zelf de verantwoordelijkheid voor kon nemen. Zo ontstond er een plan waarin hij vaker ging facetimen met opa/oma, goed voor zichzelf en zijn gezondheid ging zorgen en samen opzoek naar beloningen om het thuis werken leuker te maken en succesjes te vieren.

Werkvorm Cirkel van invloed

Doel

  • overzicht krijgen op een probleem
  • inzicht krijgen waar de kans op verandering zit
  • in actie komen tot verandering
  • zicht en grip krijgen op eigen gedachten en gevoelens

Voorbereiding

  • materialen verzamelen

Materiaal

  • tekenpapier
  • stiften
  • plakbriefjes
  • evt. emotiekaarten/poppetjes

Activiteit

Cirkel van invloed.

Het kind/jijzelf

Op een leeg papier teken je jezelf of de leerling in het midden.

De cirkels

Om dit poppetje of de naam heen zet je een cirkel, dit is de cirkel van invloed. Om de cirkel heen komt een grotere cirkel, de cirkel van betrokkenheid of noem het ‘de cirkel van geen directe invloed’.

Gedachten en gevoelens

Op kleine plakbriefjes schrijf je de gedachten en gevoelens die je ervaart. Je kan er ook tekeningetjes bij maken die symbool staan voor gedachten. Emotie-kaartjes zijn een fijne toevoeging. Laat het kind nu de briefjes plaatsen in de cirkels.

Van stilstaan naar in actie

  • Wat ligt er binnen jouw cirkel van invloed?
  • Waar kan jij iets aan veranderen?
  • Op welk deel van het probleem heb jij wèl invloed?
  • Wat ligt er buiten of in de cirkel van geen invloed?
  • Waar kan jij niets aan veranderen?
  • Waar kan jij actief iets mee doen, waar heb je een keuze in?
  • Wat is hierin een eerste stap(je)?
  • Wat is een volgend(e) stap(je)?
  • Hoe ga je dit aanpakken? Wanneer? Wie of wat heb je
    hierbij nodig?
  • Hoe zal het zijn als dit gelukt is?

Apeldoornse Proeftuintjes

Een project van 3 jaar gericht op positief passend onderwijs in Apeldoorn: Proeftuintjes. De ervaringen en concrete werkvormen van de deelnemers inclusief theoretische onderbouwing vindt u op deze website.

Contact opnemen

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.