Skip to main content

Positief Passend Onderwijs

  • Samen fouten maken

    Samen fouten maken

Sylvia Bleecke

Ervaringen van Sylvia Bleecke

Alle puzzelstukjes worden een geheel, namelijk: een puzzel Ik ben een praktisch mens. Ik doe veel dingen op mijn gevoel en vind het soms moeilijk om woorden te geven aan het waarom. De Proeftuintjes hebben mij kennis laten maken met allerlei onderwerpen uit de positieve psychologie. Hierdoor heb ik woorden gekregen om te vertellen wat ik altijd al op gevoel deed. Ik heb kennis gemaakt met talentgericht werken, ben kindertalentenfluisteraar en Blij met mij! trainer geworden. Ik heb meer handvaten gekregen die ik tijdens het lesgeven goed kan gebruiken.

Kintsugi: een betere versie van jezelf…

Kintsugi is de Japanse kunst om scherven van aardewerk met goud te lijmen. Om de littekens te laten zien door ze met goud te bedekken in plaats van ze te verbergen. Dag na dag, week na week is de restaurateur bezig het object te reinigen, verzorgen, behandelen en uiteindelijk verbeteren zodat het gaat schitteren. Het is een therapeutische metafoor. Je wordt hersteld en verrijkt door waardevolle levenslessen. Kintsugi: de schoonheid
van imperfectie.

Van proberen ga je het leren (de leerkuil door…)

Samen met mijn groep jonge kinderen aan wie ik les geef, hebben we gekeken naar het brein. De grasweggetjes, zandweggetjes en snelwegen hebben we leren kennen en gebruiken. Ik kan nu woorden geven aan het leerproces dat soms niet vanzelf gaat. Wat moeten we doen om iets te leren en wat is het belang van het maken van fouten. In mijn groep merk ik nu dat het maken van fouten niet meer zo erg is, want iedereen maakt weleens een fout. En van proberen ga je het leren! Soms moet je moeite doen om iets te leren en kom je terecht in de leerkuil. Dan is leren opeens niet zo leuk meer. Het is saai of stom en je hebt er geen zin meer in. Nu weten we dat het er allemaal bij hoort. Je kan hulpmiddelen gebruiken, zoals bijvoorbeeld een hakstrook, een rekenrek of de Kanjertraining om weer uit de leerkuil te komen (zie leerkuil in deel 1). Dat zorgt voor autonomie.

Delen is leuk

De afgelopen jaren heb ik de kans gekregen om de onderwerpen uit De Proef-tuintjes verder uit te diepen en dit te delen met mijn team van De Prinsenhof. Ik merk dat ik energie krijg van het delen van deze onderwerpen en zo help om de positieve psychologie verder te verspreiden. Als speciale werkvorm wil ik graag laten zien hoe je met kinderen in gesprek kunt over hun talenten, ook in het speciaal onderwijs. Deze werkvorm vind je in deel 3.

 

Sylvia Bleecke
Prinsenhof