Skip to main content

Positief Passend Onderwijs

  • De positieve kracht van dansen en muziek

    De positieve kracht van dansen en muziek

Lieke Rense

Ervaringen van Lieke Rense

Bij de start van de proeftuintjes hebben we allemaal een energizer ingebracht die positieve energie geeft. Zo heb ik een Zumba les gedaan met de deelnemers. Dat was heel erg leuk om te doen. Het sloot mooi aan bij de ontdekkingen de we hebben gedaan toen we stilstonden bij talenten en kwaliteiten waar je blij van wordt en die je eigenlijk vaker zou willen inzetten. Toen ik zelf op school zat, was ik heel fanatiek bezig met dansen. Dat was een heel belangrijk deel van mijn leven. En eigenlijk doe ik dat te weinig nu. Dat zijn zo van die ontdekkingen die je opdoet als je mee mag tuinieren in de proeftuintjes. Het plezier dat bewegen geeft (en voor mij dan vooral dansen) kan een negatieve spiraal doorbreken en je stemming ook echt beïnvloeden. Ik ben veel meer met beweging en dans gaan doen. Zowel op school als voor mezelf thuis.

Bewegen, in mijn geval dansen maakt dat ik echt even mijn hoofd leeg kan maken zodat er weer tijd en ruimte is voor nieuwe situaties en leermomenten. Dit zie ik soms bijna letterlijk terug bij mijn leerlingen. De schouders zakken, ze zijn alerter na een bewegingsopdracht.

Bewegen en ontspannen

Zo doe ik dagelijks opkikkers met mijn leer-lingen (van de waterlelie, expertisecentrum voor onderwijs en epilepsie). De opdrachten zijn heel praktisch en makkelijk in te zetten. Bij de meeste opdrachten heb je geen materialen nodig. Ook de kaartjes van Helen Purperhart ‘Kinder-yoga Groeps-spelletjes’ zet ik graag in. Laatst deed ik de opdracht ‘vriezen en dooien’. De kinderen staan stil, alsof ze bevroren zijn. Daarna begint het lichaam langzaam te ontdooien. Als het hele lichaam is ontdooid bewegen de kinderen in de ruimte. Ik zet er graag muziek bij aan, bijvoorbeeld ontspanningsmuziek voor kinderen op YouTube.

Na deze ontspannende oefening waren de kinderen helemaal klaar voor het maken van een toets.

“Juf, ik voel me weer helemaal lekker los!”

Het was ook een mooie ervaring om in Stockholm te zien hoeveel ze daar met muziek, dansen en buiten bewegen doen. Ze deden daar zelfs een spel met dansen en bewegen op het schoolplein. En dat eind november. Toen we terug kwamen van die studiereis, ben ik ook begonnen om meer buiten te gaan doen met de leerlingen. Het werkt ook aanstekelijk voor de collega’s.

Als speciale werkvorm geef ik een voorbeeld van hoe je dans en beweging zou kunnen doen in de klas door te ‘spiegelen’. Dit voorbeeld vind je bij de werkvormen.

Spiegelen

Spiegelen is zo’n mooi voorbeeld van beweging/dans. Je maakt eerst tweetallen. Vervolgens gaan ze om de beurt de bewegingen in slow motion van de ander spiegelen. Het mooist is dit op muziek. De leerlingen ontdekken veel. Beweegt het spiegelbeeld aan dezelfde kant mee? Beweegt het spiegelbeeld in het zelfde tempo? In het begin zijn zulke oefeningen voor een aantal leerlingen wat onwennig, maar mijn ervaring is dat iedereen erin meegaat. Het wordt ‘gewoon’ voor ze.

 

Lieke Rense
De Eendracht