Zelf ontwikkel ik al langer materialen om mijn lessen leuker en effectiever te maken. Je kan van heel veel lessen spelletjes maken of het aanbieden in een speelse vorm. Dat gaat het leren eigenlijk vanzelf. Ook bij de oudere kinderen. Je merkt dan echt dat ze in een soort FLOW ervaring terecht komen. Dat is een belangrijk begrip binnen de positieve psychologie. Tijdens een FLOW ervaring ga je helemaal op in waar je mee bezig bent en vergeet je plaats en tijd (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000).
Op basis van de kennis en ervaring die we hebben opgedaan in de proeftuintjes heb ik een spel ontwikkeld waarbij kinderen elkaar beter leren kennen en elkaar complimenten geven. Zelf leer ik daar ook veel van: kinderen gaan veel delen met je over hun persoonlijk leven en vooral van de dingen die hen energie geven. Het is zo leuk om met elkaar te genieten. Natuurlijk zijn er ook wel momenten dat het minder gaat, maar dan kan je altijd weer iets positiefs oppakken.
Steeds meer overnemen
In het begin vond ik het moeilijk om op school steeds aandacht te vragen voor mijn ervaringen en ontdekkingen. Maar naarmate de collega’s van mijn team meer zagen van wat ik deed en hoe dat werkte, gingen ze steeds meer dingen overnemen. Afgelopen jaar heb ik vaak tijdens teamvergaderingen voorbeelden en informatie ingebracht. Ook heb ik workshops gegeven over de ‘groei-mindset’ en het werken vanuit kwaliteiten en talenten. Nu komen mijn collega ’s regelmatig naar mij toe als ze een vraag hebben, een werkvorm zoeken of een leerling hebben met wie het niet zo lekker gaat. En het leuke is dat het gedachtengoed zich als een olievlek verspreid: dat geeft ook bij mij een FLOW!
Ganzenbord
Graag deel ik het Ganzenbord met jullie als speciale werkvorm omdat ik dit echt zelf heb ontwikkeld gebaseerd op wat ik geleerd en ervaren heb. Je vind dit Ganzenbord op pagina 65.