Als intern begeleider ben ik betrokken bij twee basisscholen. Op beide scholen kan ik veel inzetten vanuit de proeftuintjes. Op de ene school begeleidde ik een moeilijk proces. Een positieve blik is hierbij nodig en oplossingsgerichte processen zijn in gang gezet. Dan merk je hoe belangrijk taalgebruik is en dat de aanhouder uiteindelijk wint. Ik ben trots op het team en er zijn belangrijke stappen gezet. Op de andere school was de positieve blik al meer aanwezig en waren er andere dingen nodig. Samen bouwen aan een gemeenschappelijk doel is hier meer het aandachtspunt geweest.
Het meest trots ben ik op het feit dat we samen nu positiever naar kinderen kijken. Collega ‘s vragen mij vaker om even met hen mee te kijken. Er wordt dan veel meer gekeken naar wat er wel mogelijk is. Er wordt zelfs nauwelijks negatief gepraat over kinderen. De kinderen hebben meer autonomie en zijn zichtbaar blijer.
Ik durf zelfs te stellen dat we sneller nieuwe kinderen toelaten op school, waar we vroeger teveel keken naar mogelijke problemen en belemmeringen…
De combinatie met het traject ‘The leader in me’ sluit prachtig aan bij het positieve gedachtengoed. En mijn enthousiaste directeur natuurlijk. Dat helpt enorm. Van alle mooie dingen, heb ik ervoor gekozen om als speciale werkvorm aandacht te geven aan ‘driehoeksgesprekken’.