Ervaringen van Clarissa van Kruistum
Het is super om nu heel veel positieve taal te hebben en altijd te kijken naar oplossingen. We hebben in de proeftuintjes veel geoefend en elkaar geïnspireerd. Ik ben vanuit mijzelf best positief, maar nu ik weet hoe positieve emoties doorwerken op alles, zet ik het nog bewuster in.
Steeds weer nieuwe kansen
Ik spreek met de leerlingen af dat we elk moment weer opnieuw starten en vervelende situatie gewoon achter ons laten. Dat geeft een prettige sfeer in de groep. Op deze manier kijk en denk je in mogelijkheden en kansen. Problemen zet je dan om naar vaardigheden en hiervoor bedenk je mogelijkheden zodat je het kan ombuigen naar iets positiefs. Iets wat helpend is voor de leerling.
Wat ik ook toepas, is het heel duidelijk met elkaar benoemen van talenten en elkaar complimenten geven. Mijn leerlingen glunderen dan helemaal. Het is gewoon heel mooi om met elkaar te kijken naar wat er wel goed gaat en daar bij stil te staan. Dat probeer ik voor mijzelf ook zo goed mogelijk te doen. Ook al is het soms heel moeilijk...
De leerling krijgt meer succes-ervaringen waardoor het zich fijner, veiliger en gelukkiger voelt. Het geeft de leerling ook autonomie waardoor hij/zij zijn verantwoordelijkheid neemt en zelf met oplossingen komt. Dit alles deed ik samen met mijn klassenteam. Het was eerst even puzzelen met de inzet, maar naarmate we het vaker gingen inzetten, werd het onze tweede natuur.
Opkikkers voor energie en ontspanning
Mijn leerlingen vragen vaak om de ‘Opkikkers’ omdat het hen goed doet. Ze krijgen er energie van of ontspannen juist en het helpt hen om zich te concentreren. Vooral bij kinderen met epilepsie is het super belangrijk om de oefeningen regelmatig te doen. Ze zijn speciaal voor deze doelgroep ontwikkeld door Marion Breider en gericht op ontspanning en het vergroten van alertheid. Opkikkers werken ook prima bij andere kinderen. Daarom heb ik deze werkvorm uitgewerkt in deel 3.
Clarissa van Kruistum
Het Kroonpad